Întotdeauna mi s-a părut greu să răspund la întrebarea "cu ce te ocupi?". Pentru că și acum, după ani de experimente și fel de fel de proiecte, îmi vine greu să îmi asum o identitate (profesională) anume.
Am studiat Litere și Antropologie, iar dacă ar fi să înșir dintr-un foc interesele și preocupările mele, acestea ar fi: antropologia socială, urbană și vizuală, urbanismul participativ și activările urbane, literatura, muzica, istoria orală, educația non-formală, pedagogiile alternative, realizarea de film documentar, VJingul, fotografia și managementul de proiecte educaționale sau de dezvoltare comunitară.
Din februarie 2015 am cunoscut și experiența maternității, așadar, de când s-a născut fiica mea Noria, toate cele de mai sus se află oarecum într-un stand-by pe termen nelimitat. Totuși, încerc din răsputeri să găsesc un echilibru între viața profesională și cea de familie și sunt de părere că, odată ce au devenit mame, femeile nu trebuie să se definească doar prin prisma acestui lucru. Motiv pentru care mi-a displăcut din prima clipă formularea adresată de alții, ”ce faci mami?”
În 2006 am fondat Asociația Komunitas, devenind astfel și "oengistă" - un termen care din păcate nu se bucură de un renume prea bun în zilele noastre. În calitate de președinte, trainer, expert, îndrumator, coordonator în cadrul acestei asociații, am ajuns fără voia mea, să practic și elemente aparținând unor meserii noi, cu care nu aveam nici o treabă: administrare, contabilitate primară, PR, organizare de evenimente. O plăcere pentru mine și pentru felul meu de a fi, mai ales primele 2. Lăsând ironia la o parte, mi-am spus că nu-i nimic, nevoia te învață, și, cu cât știi mai multe, cu atât mai bine pentru tine (și pentru cei din jurul tău).
Ce am făcut, pe scurt, în cei 10 ani de Komunitas: am creat, alături de colegi, metode educaționale alternative și inovative pentru tineri, materializate prin diverse proiecte care se pot regăsi pe siteul organizației. Spre exemplu, mă număr printre pionierii educației urbane din România, o pedagogie inedită care își propune să îi familiarizeze pe tineri cu diverse aspecte și problematici legate de mediul urban, utilizând și adaptând pe înțelesul lor elemente de antropologie, urbanism si activism civic. Am dezvoltat metode de educație prin mijloace multimedia, despre care se pot citi mai multe detalii aici.
Am lucrat timp de 4 ani în cartierul Ferentari din București, în proiecte educaționale pentru copii și în proiecte de dezvoltare comunitară. Alături de echipa din 2011, am dat startul reabilitarii fizice și sociale a parcului abandonat din Aleea Livezilor (Ferentari), inițiativă care a pus bazele unor proiecte similare în acest cartier, continuate cu succes de alte organizații.
Am contribuit la activarea socio-culturală a diverselor spații publice din București și am organizat evenimente comunitare gratuite. Am co-creat programul de educație prin artă participativă ”Școli creative”, destinat elevilor din școli gimnaziale.
În paralel, m-am luptat cu birocrația aferentă tuturor acestor inițiative, ceea ce mă determină să îmi doresc, în prezent, să o virez urgent spre literatură și să mă apuc de scris, un fapt pe care îl amân sistematic și cu succes de ani de zile. Visez la un viitor mai soft, în care activitățile creative vor avea detașat prioritate în fața celor administrative și de mentenanță a organizației. În așteptarea acestor vremuri de vis, rămân consultant și manager de proiecte pentru asociație, dezvoltând în același timp metode noi de lucru în comunitate și resurse educaționale. Din când în când mă relaxez scriind pe pagina de Facebook Kinder Trips despre călătoriile realizate împreună cu Noria și Silviu, familia mea.
Iată și câteva interviuri pe care le-am acordat și în care se pot găsi mai multe idei, informații și păreri.
- Creativitate pentru comunitate (Digi TV, emisiunea Bonton)
- Elevii vor învăța la școală cum să trăiască în oraș (Adevărul)
- Linia de noapte cu Miruna Tirca, Maria Balabas si Daria Ghiu (București FM)
- Cum se pregătește generația care își va lua orașul înapoi - lecții de educație urbană (B365)
-Interviu (România Liberă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu